Love og vedtægter
For
Aarhus Motorbådklub (AMK)
§ 1. Foreningens navn og hjemsted.
Klubbens
navn er Aarhus Motorbådklub, stiftet 20 november 1930.
Postadresse:
Kystpromenaden 6. 8000 Aarhus C.
Hjemsted:
Aarhus havn.
§ 2. Klubbens formål.
Klubbens formål er at
fremme lyst- og fællessejlads, samt gennem festlige sammenkomster, møder,
kurser m.v. at fremme kammeratskabet mellem medlemmerne. AMK lægger stor vægt
på et aktivt klubliv hvor medlemmerne støtter og hjælper hinanden. AMK
forventer at medlemmerne efter evne hjælper til med det praktiske arbejde i
forbindelse med klubben.
Alle medlemmer forpligter
sig til at overholde love, regler, bestemmelser i forhold til eksterne
partnere, eksempelvis ”SÅL” og ”Aarhus Kommune, Sport og Fritid”, som AMK har
tiltrådt gennem sit samarbejde med dem.
Sejlførende både skal
have præg af motorbåd, eller være direkte motorsejlere for at kunne ligge under
AMK´s stander og fartøjsstation. Bestyrelsen kan i forhold til tidligere
motorbådsejere med mere end 5 års medlemskab dispensere fra denne bestemmelse.
Ingen båd i AMK må
anvendes til erhvervsmæssige formål under nogen form.
§ 3. Medlemskabstyper.
Klubben har 3 forskellige
medlemskaber. 1. Skipper, 2. Gast og 3. Passiv. Skippere er bådejere med ret
til bådplads ved klubbens fartøjsstation i Aarhus Lystbådehavn. Skipper er
ansvarlig overfor AMK og offentlige myndigheder. Der må kun være en skipper pr.
båd, og denne skal føre klubbens stander på båden, så længe den ligger i
vandet.
Der må være op til tre
gaster pr. båd. Gaster har samme foreningsmæssige rettigheder som skipper.
Skipper og gast(er) deler foreningsnummer.
Passive medlemmer har
ikke krav på bådplads, men kan deltage i alle klubbens aktiviteter og har fri
adgang til klubhuset.
Personer som ønsker at
stå på venteliste til bådplads indbetaler et depositum fastsat af bestyrelsen.
Optagelse på venteliste medfører ikke medlemskab af klubben.
Personer på ventelisten skal
oplyse type, navn, motortype og størrelse på den båd man ønsker plads til.
§ 4. Optagelse og medlemskab.
Alle danske statsborgere
eller personer med fast bopæl i Danmark, der kan tilslutte sig klubbens formål,
kan optages som medlemmer. Alle personer, der søger optagelse i klubben, skal
udfylde en optagelsesbegæring, som ligger på hjemmesiden og fremsende denne til
kassereren (online når dette bliver muligt). Ansøgningen behandles derefter af
bestyrelsen.
Ved ansøgning om
medlemskab som skipper oplyses om bådens type, nøjagtige mål, navn, motortype
og størrelse, samt eventuelt tidligere navn samt klub for den pågældende båd.
Godkender bestyrelsen
ansøgningen, skal der betales indskud, og kontingent for det pågældende år
uanset optagelsestidspunktet.
Skipper skal endvidere
betale havnepenge, samt deltage i, og betale for AMK´s obligatoriske og
kollektive ansvarsforsikring for båden, uanset anden forsikringsaftale.
De 2 første år er
prøvetid for medlemskab af AMK. Nye medlemmer som i dette tidsrum i ord,
gerning eller andet modarbejder klubbens formål, bringer denne eller
medlemmerne i miskredit, som ikke overholder gældende love og regler, eller som
ikke efterkommer henvisninger og påbud, kan af bestyrelsen udmeldes af klubben
med øjeblikkelig virkning. Forinden skal medlemmet gennem såvel en mundtlig som
en skriftlig advarsel gives mulighed for at rette op på forholdet. Samtidig
skal vedkommende meddeles, at udmeldelsen kan indbringes for førstkommende
ordinære generalforsamling, der tager endeligt stilling i sagen. Udmeldes en
skipper på denne måde, mister denne samtidig retten til en bådplads ved
klubbens fartøjsstation.
I tilfælde af en skippers
dødsfald, kan dennes gast, ægtefælle eller samlever indtræde som skipper og
overtage afdødes bådplads samt dennes pligter og rettigheder i forhold til
klubben. I sådanne tilfælde betales ikke nyt indskud. Dog skal bestemmelserne i
§ 6 vedrørende Bådførercertifikat opfyldes. Bestemmelsen kan også bringes i
anvendelse, hvis en skipper af anden grund mister tilknytning til klubben
(eksempelvis ved skilsmisse eller lignende).
Et medlem der ikke har
betalt kontingent for indeværende år d. 1. juni, vil blive betragtet som
udmeldt.
Ændring af bopæl,
telefonnummer, bådnavn og lignende af interesse for klubben, skal meddeles
skriftligt til bestyrelsen. Eventuel udmeldelse må ske skriftligt til
kassereren. Der tilbagebetales ikke kontingent eller havneleje ved udmeldelse.
Bestyrelsen kan udnævne
medlemmer, som har gjort en særlig og/eller langvarig indsats til gavn for
klubben og dens medlemmer til æresmedlem. Æresmedlemmer kan kun være
kontingentfri, hvis de er passive medlemmer. De kan ikke have andre
tillidshverv i klubben.
§ 5. Handel
med både.
Ved et medlems handel med
båd ophører bådpladsen, og der tilbagebetales ikke havnepenge for den
resterende periode af året. Med bestyrelsens forhåndsgodkendelse kan
havnepladsen dog tildeles køberen af båden, såfremt der ikke aktuelt på ventelisten
er medlemmer, der ifølge klubbens bestemmelser står for tur til at få en ledig
plads til den pågældende pladstype og størrelse.
Sælger en skipper sin båd
ud af havnen, kan medlemmet frem til førstkommende forfald af havneleje ved
nyindkøb disponere over samme bredde bådplads, under forudsætning af, at
medlemmet i perioden fortsat er skipper og har betalt havneleje.
Henvendelse til klubben
vedrørende køb eller salg af båd skal altid ske skriftligt.
Intet medlem kan
herudover overdrage eller på anden måde overlade sin bådplads til andre.
Retten til bådpladsen
vedrører alene den specifikke båd, der fremgår af optagelsesbegæringen.
Bådejeren må ikke anvende pladsen til andre både. Heller ikke selvom han er
ejer af pågældende båd.
Salg eller andet økonomisk
mellemværende i forbindelse med tildeling/afgivelse af bådpladser er strengt
forbudt og vil medføre øjeblikkelig udmeldelse af klubben uanset anciennitet.
§ 6. Bådførercertifikat.
Alle nye skippere eller
gaster skal inden for det første år som medlem gennemgå et navigationskursus og
erhverve duelighedsbevis eller lignende. Dette gælder ikke, hvis man kan
dokumentere en tilsvarende højere uddannelse. Certifikaterne skal forevises
bestyrelsen med henblik på notering i klubbens kartotek.
§ 7. Bestyrelse og valg.
Bestyrelsen består af 5
medlemmer, der vælges for 2 år ad gangen. Formand og kasserer vælges direkte på
generalforsamlingen. Resten af bestyrelsen konstituerer sig ved det første
ordinære bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
Genvalg kan finde sted.
Alle valg skal være skriftlige, såfremt ét tilstedeværende medlem ønsker dette.
Bestyrelsesmedlemmer modtager et telefontilskud fastsat af generalforsamlingen.
For at være valgbar som
formand skal man have været skipper/gast i mindst 5 år. De øvrige
bestyrelsesmedlemmer skal have været medlem i mindst 2 år. Man skal være medlem
i hele valgperioden. Der må kun sidde et passivt medlem i bestyrelsen
2 suppleanter til
bestyrelsen vælges for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Man skal have været
medlem i mindst 2 år for at være valgbar. Man skal være medlem i hele
valgperioden.
Der vælges 2 revisorer,
der sidder 2 år ad gangen. Revisorerne vælges forskudt. Desuden vælges hvert år
en revisorsuppleant. Genvalg kan finde sted. Ingen revisor eller
revisorsuppleant må have andet tillidshverv inden for klubben.
§ 8. Formand.
Formanden repræsenterer
klubben udadtil, men kan i retsforhold og økonomiske forhold kun binde klubben
sammen med 3 andre bestyrelsesmedlemmer. Formanden aflægger bestyrelsens beretninger
og indkalder til møder og generalforsamlinger. I stedet for at modtage det af
generalforsamlingen fastsatte telefontilskud til bestyrelsesmedlemmer, betales
formandens abonnement på telefon og Internet af klubben.
§ 9. Næstformand.
Næstformanden overtager
formandens funktioner, når denne har forfald, og er i øvrigt formanden
behjælpelig med dennes virke i klubben.
§ 10. Sekretær.
Sekretæren fører
protokollen ved alle møder, sørger for alt korrespondancearbejde og opbevarer
materialet i 5 år. Udskrevne protokoller opbevares i klubbens arkiv. Sekretæren
administrerer klubbens hjemmeside, eventuelt i samarbejde med et andet medlem.
§ 11. Kasserer.
Kassereren fører klubbens
regnskab og medlemskartotek, opkræver medlemskontingent og foretager alle
klubbens ind- og udbetalinger. Uforudsete udbetalinger over 10.000 kr. skal
godkendes af bestyrelsen.
Bestyrelsen og kassereren
kan i fællesskab vedtage at udvalg under klubben kan tildeles meget begrænsede
midler til deres drift. Regnskab herfor aflægges månedsvis til kassereren.
Bestyrelsesmedlemmerne
har ret og pligt til uanmeldt at få klubbens øjeblikkelige regnskab forelagt.
Opkrævning af kontingent sker
elektronisk via klubbens elektroniske medlems- og regnskabssystem Klubmodulet.
Sidste rettidige betaling af kontingent er 1. april. Medlemmer, som ikke har
betalt senest dette tidspunkt betaler et af bestyrelsen fastsat gebyr.
Udsendelse af opkrævning for, og frist for betaling af havneleje, fastsættes af
bestyrelsen. Manglende betaling af havneleje medfører øjeblikkelig udmeldelse
og deraf følgende tab af bådplads.
Kassereren opkræver en
gang årligt medlemmernes forbrug af el på fartøjsstationen.
Regnskabsåret følger
kalenderåret.
§ 12. Fartøjsinspektør.
Fartøjsinspektøren
anviser fartøjernes plads i havnen i samråd med bestyrelsen. Planen skal være
færdig senest 1. april, og pladsen kan ikke overtages af noget medlem, før
klubkontingent og havnepenge er betalt. Ligeledes skal forsikringsbegæring til
den kollektive ansvarsforsikring forinden være udfyldt.
Bestyrelsen har gennem
fartøjsinspektøren pligt til at påse at bådene er i yachtmæssig stand, og fører
en ren klubstander.
Medlemmerne skal
efterkomme eventuelle påbud fra fartøjsinspektøren.
Aktive medlemmer har
pligt til inden 1. juni at meddele fartøjsinspektøren hvornår deres båd kommer
i vandet. Efterkommes dette ikke, kan klubben for sæsonen disponerer over
pladsen.
Fartøjsinspektøren
tilser, at medlemmerne anvender det af klubben krævede obligatoriske elkabel
når båden skal have landstrøm. Misbrug eller anden omgåelse af dette påbud
medfører en bod fastsat af Generalforsamlingen. Medlemmerne betaler et af
bestyrelsen fastsat depositum for brug af kablet.
Medlemmer, der ikke
efterkommer et skriftligt påbud fra fartøjsinspektøren, kan af bestyrelsen
indstilles til eksklusion på en ekstraordinær generalforsamling.
Fartøjsinspektøren fører
venteliste over ansøgninger til bådplads ved klubbens fartøjsstation. Bådplads
tildeles af fartøjsinspektøren i samråd med bestyrelse efter anciennitet på
listen, samt i forhold til størrelsen på den ledige plads. Listen
offentliggøres på klubbens hjemmeside.
§ 13. Husinspektøren.
Bestyrelsen er ansvarlig
for blandt klubbens medlemmer at antage en husinspektør.
Husinspektøren er
ansvarlig for den daglige orden i og omkring klubhuset. Han forestår indkøb af
forbrugsvarer som rengøringsmidler, toiletpapir m.v.
Han skal foretage
reparationer eller foranledige disse udført i samarbejde med bestyrelsen.
Desuden skal han gøre bestyrelsen opmærksom på opståede behov for evt.
udskiftning af inventar m.v.
Husinspektøren sørger for
rengøringen af klubhuset. Husinspektørens kan med bestyrelsens godkendelse antage
betalt hjælp hertil. Udgifterne hertil påhviler klubben.
Husinspektøren er
ansvarlig for udlejning af skabe i kælderen til aktive medlemmer, samt
udlejning af klubhuset til medlemmerne efter særlige regler herfor.
Medlemmerne har pligt til
at efterkomme anvisninger fra husinspektøren hvad angår forhold i og omkring
klubhuset. Husinspektøren modtager et årligt beløb, fastsat af
generalforsamlingen.
Husinspektøren orienterer
bestyrelsen om sit arbejde, og kan med bestyrelsens godkendelse deltage i
bestyrelsesmøder uden stemmeret.
§ 14. Aktivitetsudvalg.
Bestyrelsen kan til
enhver tid blandt klubbens medlemmer nedsætte et aktivitetsudvalg. Udvalget
refererer til bestyrelsen.
§ 15. Bestyrelsesmøder.
Bestyrelsen varetager den
daglige drift og ledelse af klubben og dens aktiviteter. Bestyrelsesmøder
afholdes efter behov og indkaldes af formanden med mindst 4 dages varsel, og
med en dagsorden for mødet.
Møde skal afholdes, når
ét bestyrelsesmedlem kræver det. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når 4
bestyrelsesmedlemmer er til stede.
Er afstemning nødvendig,
foregår denne ved almindeligt stemmeflertal. Er bestyrelsen ikke fuldtallig
tæller formandens stemme for 2. I formandens fravær tæller næstformandens
stemme ligeledes for 2.
§ 16. Generalforsamlinger.
Generalforsamlingen, der
er klubbens øverste myndighed, afholdes hvert år i Aarhus i løbet af april
måned. Indkaldelse skal ske med mindst 14 dages varsel ved e-mail og sms.
Indkaldelse ophænges desuden i klubhuset og sættes på hjemmesiden.
Forslag til
generalforsamlingen, samt forslag til kandidater til bestyrelsen skal være
skriftligt indsendt til formanden senest 8 dage før generalforsamlingen.
Forslagsstiller skal være fysisk tilstede ved generalforsamlingen.
Endelig dagsorden med
navne på kandidater og indsendte forslag ophænges i klubben senest 4 dage før
generalforsamlingen.
Generalforsamlingen kan
kun vedtage bindende beslutninger om forhold, der er optaget på dagsordenen.
På generalforsamlingen
aflægger kassereren et revideret årsregnskab, og de fornødne valg finder sted.
Skippere og gaster har
stemmeret vedr. både klubhusets og fartøjsstationens anliggender.
Passive medlemmer har ikke
stemmeret vedr. fartøjsstationen.
Man har kun stemmeret ved
personligt fremmøde.
Medlemmer i restance har
ingen adgang til Generalforsamlingen.
Ekstraordinær
generalforsamling skal formanden indkalde til, såfremt 3 bestyrelsesmedlemmer
eller 15 aktive medlemmer ønsker det, med angivelse af det emne, der ønskes behandlet.
Ekstraordinær Generalforsamling skal indvarsles med mindst 14 dages varsel via
e-mail og sms og sættes på hjemmesiden.
Generalforsamlingen er
røgfri.
§ 17. Lovændringer.
En generalforsamling kan
med almindeligt stemmeflertal træffe gyldige beslutninger i alle klubbens
anliggender, når mindst 15 medlemmer er til stede. Lovændringer skal vedtages
på to på hinanden følgende generalforsamlinger. En lovændring kræver 2/3 flertal
af de fremmødte stemmer ved første fremsættelse. Ved anden fremsættelse kræves
almindeligt stemmeflertal.
§ 18. Eksklusion.
Et medlem, der i ord,
gerning og handling direkte eller indirekte er årsag til, at klubbens,
medlemmers eller bestyrelsens renommé skades eller bringes i miskredit, eller
som direkte eller indirekte modarbejder klubbens formål, eller som overtræder
love og regler, eller som gentagne gange ikke efterkommer henvisninger og
påbud, kan af bestyrelsen indstilles til eksklusion.
Forinden der tages skridt
til en eksklusion, skal pågældende medlem gennem en mundtlige og en skriftlig
advarsel fra bestyrelsen gives mulighed for at rette op på forholdet.
Hvis medlemmet stadig
ikke efterkommer bestyrelsens anvisninger, kan medlemmet indstilles til
eksklusion.
I særligt grove tilfælde
kan et medlem uden forudgående advarsler indstilles til eksklusion.
Eksklusioner kan kun ske
på en generalforsamling/ekstraordinær generalforsamling. Før
generalforsamlingen skal medlemmet orienteres gennem et anbefalet brev fra
bestyrelsen. Eksklusion kræver 2/3 flertal blandt de fremmødte
stemmeberettigede.
§ 19. Ophævelse af klubben.
Aarhus Motorbådklub kan
ikke ophæves, så længe blot 10 medlemmer stemmer mod dette. Den
generalforsamling, som eventuelt træffer beslutning om ophævelse af klubben,
træffer også beslutning om disponering over klubbens formue. Denne paragraf kan
ikke forandres og ikke udelades.
---
Vedtægterne er senest reviderede i foråret 2018, og vedtaget med 2/3 flertal på generalforsamlinger hhv. 31. januar og 4. april.